X

7 spôsobov financovania podnikania

Rozhodli ste sa opustiť zázemie práce na plný úväzok vo firme a začať budovať vlastný biznis? Možno máte geniálny podnikateľský plán, no trápite sa nad otázkou, kde získať financie na jeho realizáciu. Ak vám bráni v realizácii nedostatok počiatočného kapitálu alebo len potrebujete dofinancovanie, pripravili sme zoznam zdrojov, po ktorých môžete na financovanie podnikania siahnuť.

 

1.     Vlastné úspory

Pre začínajúcich podnikateľov tvoria najčastejší zdroj financovania podnikania, ak nie v celom rozsahu, tak v jeho podstatnej časti. Ak práve rozbiehate podnikanie a odchádzate zo zamestnania, pravdepodobne ste veľkú časť zarobených peňazí starostlivo uschovávali, aby ste boli schopní realizovať svoj zámer.

 

Výhody vlastných financií sú, samozrejme, značné – okrem toho, že nikomu peniaze nemusíte vracať, odpadávajú napríklad bankové úroky. O to viac ste motivovaní svoje prostriedky zhodnotiť a zveľaďovať svoje podnikanie.

 

2.     Pôžička od rodiny alebo známych

Keď sa vlastná studňa vyschne, zájdeme za rodinou či známymi. Pôžička od rodiny či známych je výhodná v tom, že sa zväčša viete dohodnúť na odpustení či nižších úrokoch, prípadne posunúť termín splatnosti, ak práve vaša platobná schopnosť neumožňuje peniaze vrátiť.

 

Treba si však uvedomiť, že peniaze sú i v rodine citlivá vec a v prípade vášho podnikateľského neúspechu môže ostať naštrbená dôvera a rodinné vzťahy.

 

3.     Vládne formy pomoci

Európska únia pravidelne vyhlasuje výzvy na podnikateľské zámery z rôznych oblastí, kedy z eurofondov podporuje inovatívne myšlienky. Rovnako i na Slovensku môže podnikateľ získať príspevok na začiatok podnikania, respektíve pri vytvorení pracovného miesta.

 

Výhodou týchto príspevkov je fakt, že sú zväčša nenávratné (po splnení stanovených podmienok), no nevýhodou je veľká byrokratická záťaž, ktorá podmieňuje ich získanie. Okrem toho, niektoré fondy vám refundujú späť vzniknuté a už uhradené náklady a nie je možné získať dotáciu vopred, takže budete potrebovať istý kapitál.

 

4.     Klasický úver z banky

Ak sa rozhodnete pre úvery z banky, pripravte sa to, že banka si bude chcieť dôkladne preveriť vašu schopnosť splácať záväzky voči nej. Na základe predložených faktúr, bločkov, daňového priznania a potvrdení, že nemáte nedoplatok na dani, si banka utvorí názor, či vám požičia, prípadne koľko vám požičia.

 

Podmienky pôžičky pre podnikateľov menia v závislosti od vašich príjmov a výdajov. Ak vaše príjmy nebudú dostačujúce, banka môže žiadať založenie nehnuteľnosti ako záruky.

 

5.     Lízing zariadení

Podnikatelia často potrebujú k vykonávaniu svojho predmetu činnosti zakúpenie technológie. Niekedy to bývajú výrobné stroje, niekedy napríklad aj auto. Ak si zariadenie zabezpečíte od lízingovej spoločnosti, nemusíte uhradiť plnú cenu naraz, ale splácate ho v pravidelných splátkach.

 

V prípade operatívneho lízingu vám odpadá aj starosť o celkovú údržbu, pretože stroj máte “prenajatý” od lízingovej spoločnosti, ktorá zabezpečuje servis. Po uplynutí zmluvnej doby lízingu sa predmet vráti lízingovej spoločnosti alebo máte možnosť ho odkúpiť.

 

6.     Obchodný úver

Nie je to úver v pravom slovazmysle, ale vyjadruje logickú nadväznosť medzi dodávateľom a odberateľom. Jeho princíp využívajú nielen podnikatelia, ale poznáte ho z každodenného života. Ide o klasické dodanie tovaru na faktúru, ktorú neuhradíte ihneď po dodaní, ale až po určitom čase, ktorý je na faktúre stanovený, napríklad 2 týždne. Uvedené 2 týždne sa označuje ako obchodný úver. Pre cash-flow najmä menších podnikateľov má kľúčový význam.

 

7.     Crowdfunding

Ide o nový, v poslednej dobe intenzívne sa rozmáhajúci spôsob financovania. Začínajúci podnikateľ dostane unikátny nápad, no nemá dostatok peňazí na jeho realizáciu. Vytvorí teda crowdfundingovú kampaň adresovanú jeho cieľovej skupine, ktorá si zakúpi službu či produkt vopred a podnikateľ tak získa peniaze na začatie poskytovania či výrobu produktu.

 

Crowdfunding na Slovensku získava postupne získava svojich fanúšikov, a tak vzniklo viacero online platforiem pre môžete svoju kampaň realizovať. Priamym oslovením zákazníkov získate okrem kapitálu aj hodnotný prieskum trhu. Nakoľko ide o veľmi špecifický spôsob financovania a nie všetky projekty môžu byť úspešné, odporúčame si problematiku vopred osvojiť a sledovať aktuálne trendy a tipy.

Reklamný článok