X

Pútavé texty vďaka copywritingu

Copywriting má mnoho zákutí. Vymýšľanie PR článkov, textov na webové stránky, emailov, sloganov, článkov na blog. A tam to zďaleka nekončí. Obsah musí zaujať, upútať, predať a zároveň zahŕňať dôležité kľúčové slová.

Hoci je trh plný šikovných copywriterov, mnoho podnikateľov sa rozhodne vrhnúť do tvorby textov bez pomoci a po hlave. Veď ja predsa svoj biznis poznám najlepšie, no nie? Zvládnem nejaké tie texty. Nebudem vám klamať, napísať text, ktorý zodpovedá všetkým požiadavkám, akými sú štruktúra viet, gramatika, predajné frázy, kľúčové slová či informácie, nie je nič jednoduché. Čo všetko copywriting obnáša a ako napíšete pútavý text sa dozviete v článku.

 

1.   Vaše slová niekoho ovplyvnia

Predstavte si, že napíšete dva listy svojmu najlepšiemu priateľovi. V jednom ho vychválite do nebies, poviete mu, ako si vážite jeho priateľstvo, ako mu vždy budete oporou. V tom druhom spravíte pravý opak. Vynadáte mu, budete preklínať deň, kedy ste ho stretli, sľúbite mu pomstu. Prvý list ho poteší, druhý rozplače, možno rozzúri. A už sa dostávam k pointe. Kde je teda rozdiel? Ide predsa o rovnakého človeka, známku, adresu, obálku. Rozdiel je, samozrejme, v slovách.Pretože vaše slová môžu mať obrovský vplyv. Ak si zapamätáte tento fakt, správne zvolené slová, a teda dobre riadený copywriting, vám pomôžu na ceste za úspechom.

 

2.   Nikoho nezaujímate

Presne tak. Pravdou je, že všetci sa starajú len o seba. Copywriting totiž neslúži iba vám. Áno, prinesie vám plody, ale až vtedy, keď začnete myslieť na tých, ktorým svoje slová adresujete. Nehovorte preto vo svojich textoch o sebe, radšej svojim zákazníkom povedzte, čo môžete spraviť pre nich.

Krátka ukážka:

Text (hovoríme o sebe):„Sme oddaní našim zákazníkom, sústredíme sa na kvalitu služieb a náš oddaný tím profesionálov sa už dlhé roky venuje začínajúcim tenisovým hráčom. “

Text (hovoríme o vás): Najnovšie techniky vylepšia vašu hru. Stane sa z vás schopnejší tenista, prekročíte aj svoje vlastné hranice. Splňte si s nami sen. Ľuďom ako vy pomáha viac ako 200 profesionálnych trénerov s bohatými skúsenosťami.“

No, neznie to lepšie?

 

3.   Ľudia reagujú na to, čo je nové, neobvyklé a nápomocné

Všimnú si nový billboard po ceste do práce, otočia sa za chlapíkom, ktorý na sebe má tričko s vtipným nápisom a prečítajú si prospešný článok. Ak si napríklad pestujete bradu, článok o jej vylepšení a zdokonalení vás bude zaujímať.

V čom teda spočíva tajomstvo copywritingu?

Nové veci zostarnú a neobvyklé stratia časom na zvláštnosti. Čo s nami ale ostáva navždy, sú vedomosti.

Aj keď zákazníci nechcú kúpiť vaše produkty alebo využiť vaše služby, poskytnite im vo svojich textoch informácie, obohaťte ich o novú vedomosť, buďte užitoční. Princíp využite pri webových textoch, článkoch na blog, newslettroch a PR článkoch.

 

4.   Trošku teórie: AIDA formula

Mnohí z nás efektívnu formulu AIDA poznajú. Ide o skvelú techniku, ktorú využíva takmer každý, kto sa copywritingu venuje. O čo teda ide?

A (Attention)

Vzbuďte pozornosť. Predstavte problém a dajte najavo, že existuje riešenie.

I (Interest)

Pozornosť už máte. Teraz musíte v zákazníkovi vyvolať záujem. Povedzte mu o riešení niečo viac. Spomeňte zaujímavé fakty, veci, vlastnosti.

D (Desire)

Zákazník už vie, o čo ide. Na vás ostáva, aby po vašom riešení zatúžil. Ako sa zmení jeho život, keď siahne vo vašom riešení? Bude lepší, jednoduchší? V čom? Uveďte príklad.

A (Action)

Volanie do akcie. V podobe linku, popisu celého nákupného procesu či ďalšieho kroku.

 

5.   Text je umením. Dajte mu štýl!

Nech to znie akokoľvek, gramatická stránka textu je veľmi dôležitá. Pokiaľ chcete, aby vám zákazník uveril a bral vás vážne, musia byť vaše texty napísané správne. Ak si svojou gramatikou nie ste istí, siahnite radšej po profesionálnej korektúre.

Nezabúdajte ani na vzhľad a celkový dojem článku. Odseky, zarovnanie na stred, veľké písmena, tučné písmo, kurzíva a interpunkčné znamienka text tvarujú a dodávajú mu inú chuť.

Nesnažte sa zaujať zaujímavým tvarom písma a šialenými farbami. Voľte jednoduchosť. Čierne na bielom je neošúchaná klasika.

Otvorte dvere svojej kreativite a napíšte originálny text. Alebo na starosti s tvorbou textov zabudnite a hoďte ich na profesionálnych copywriterov.

Nech sa už rozhodnete akokoľvek, pamätajte si, že text je ako ženská sukňa. Musí byť dostatočne dlhý na to, aby pokryl to podstatné, a zároveň tak krátky, aby udržal váš záujem.

Reklamný článok