X

13 vecí, ktoré by ste nemali povedať na pracovnom pohovore

Okrem odovzdania Vášho životopisu plného preklepov existuje aj účinnejší spôsob, ako zaručene nezískať pracovné miesto – napr. zbabrať pracovný pohovor. „Každý rok rok vidíme rôzne ankety a prieskumy ľudí, ktorí ako kandidáti na pracovné miesto porobili množstvo šialených vecí“ hovorí Michael Kerr – rečník a spisovateľ. „Je tak úplne jasné, že niektorí ľudia naozaj nechápu vážnosť konkurzu o prácu, a preto robia bláznivé veci.“ Zamestnávatelia, manažéri či iní „bossovia“ využívajú rozhovor na to, aby posúdili Váš záujem o prácu, Vaše schopnosti, emočnú inteligenciu a a Váš postoj. Preto je veľmi dôležité uvedomiť si, že to nie je len o tom čo hovoríte, ale aj ako to hovoríte. „Váš tón hlasu a reč tela budú tak isto pozorované, aby sa zistilo, či ste na dannú prácu spôsobilý“ hovorí Kerr.

Aby ste to teda nespackali na plnej čiare a v pod tlakom stresu neurobili nič, čo by ste neskôr ľutovali, prinášame Vám 13 vecí, ktoré by ste pri záujme o prácu radšej hovoriť nemali.

„Som naozaj nervózny“

Dokonca aj keď ste nervózny viac ako hocikedy predtým, žiadna spoločnosť nechce počuť že ste na pochybách o svojej sebadôvere. „Takže v tomto prípade úprimnosť nie je práve najlepším riešením“  hovorí Amy Hover. „Predstierajte a máte to!“

„Porozprávajme sa o peniazoch“

„Nikdy nediskutuje o Vašej mdze už na začiatku pohovoru“ hovorí Kerr. „Vaše zameranie na plat môže zamestnávateľa privodiť k tomu, že tú prácu chcete iba kvôli peniazom – bez akýchkoľvek hlbších dôvodov“ vysvetľuje. „Stále viac a viac hľadajú zamestnávatelia ľudí, ktorí si uvedomujú hodnotu práce a v tom najlepšom prípade – ktorých aj práca baví.“ Rokovanie o peniazoch by malo byť uskutočnené po (alebo až na samom konci) pohovoru.

„Mojou najväčšou slabosťou je, že sa príliš starám / príliš ťažko pracujem“

Je jasné, že by ste nikdy nemali len tak dobrovoľne hovoriť o svojich slabostiach, pokiaľ Vás o to zamestnávateľ nepožiada priamou otázkou: „Aké sú Vaše slabosti?“ – hovorí Kerr.

Ak však už túto otázku dostanete, vyhýbajte sa týmto odpovediam. Každý by mohol povedať o tom aký je veľmi pracovitý, no niekedy to je v skutočnosti iba pretvárka na prvom pohovore. „Skutočne sa  však radšej na pár minút zamyslite nad Vašimi ozajstnými slabinami a priznajte si ich“ hovorí Hoover.

„Naozaj tú prácu potrebujem!“

Nedávajte na sebe poznať žiadne zúfalstvo. „A rozhodne nehovorte že zúfalo potrebujete túto prácu pre Vašú zlú situáciu“ hovorí Kerr. „Zamestnávatelia si môžu zúfalstvo vysvetliť ako prejav slabosti a nechcú len ľudí na prácu, ale aj dlhodobú kariéru.“

 „Môj súčasný šéf / zamestnávateľ  je hrozný!“

Nikdy, naozaj nikdy nekritizujte Vášho šéfa alebo firmu. „Aj v prípade, že sa Vás na to opýtajú, povedzte nie“ hovorí Hoover. Nie je príjemné to počúvať, a okrem toho Vás to urobí nahnevaným, negatívnym a malicherným. „Tiež to ukazuje o tom, že v budúcnosti budete ohovárať aj firmu, o ktorej prácu teraz žiadate – a tým pádom je to aj test toho, či budete hovoriť niečo pohŕdavé.“

„Potrebujem…“

Neveďte rozhovor o všetkých Vašich potrebách. „Je to chvíľa kedy oni hovoria o tom, čo potrebujú a s čím by ste im mohli poprípade pomôcť“ hovorí Kerr. „Ak by ste hovorili o Vašich potrebách, automaticky Vás to spraví niekým kto to ťahá veľmi vysoko a na koho s kým je výzva pracovať – a to na hneď na začiatku dobré určite nie je.“

„Neviete náhodou, kedy tu skončíme?“

Nikdy by ste nemali vzbudiť dojem, že sa ponáhľate alebo máte byť ešte niekde inde. „Pohovor, ktorý by mohol trvať 30 minút, bude trvať 90 minút, ak pôjde všetko dobre. A ak vzbudíte dojem, že máte na práci niečo dôležitejšie ako je pohovor, pre zamestnávateľa už viac uchádzačom nebudete.“

„Milujem výhody, ktoré ponúkate“

„Nenechajte sa uniesť rozprávaním o výhodách, ktoré firma ponúka –  aj keď to dovolenka každý tretí piatok alebo občerstvenie zadarmo“ hovorí Kerr. „Znova – Vášmu zamestnávateľovi tak utvoríte obraz, že Vám záleží viac na výhodach ako na tom, že prispejete firme svojou pomocou.“

„Radšej by som neodpovedal“

Aj keď sa Vás zamestnávateľ pýta otázky, ktoré Vám nie sú príjemné, vždy by ste mali odpovedať. Aj keď je otázka nevhodná, či v niektorých prípadoch extrémna.

„Pracovný pohovor nie je chvíľa na hru kariet bez komentára“ hovorí Kerr. „Bude to vyzerať, ako keby ste veľa vecí tajili, alebo ako by ste neboli pripravení.“

„Koľko plateného voľna dostanem prvý rok?“

„Nechcete predsa vzbudiť dojem, že chcete využiť všetky svoje dni choroby a vziať si toľko voľna, len aby ste sa uliali z práce a ešte aj za to dostali zaplatené“ hovorí Hoover. Nechajte tieto veci a nepýtajte sa na nich, až kým sám zamestnávateľ nezačne debatu o benefitoch.

„N…d…p….“

„Je to samozrejmé, že by ste nemali používať žiadne nadávky alebo slangy len preto, aby ste vyzneli ´autenticky´“ hovorí Kerr. „Vzbudíte len dojem, že Vaše komunikačné schopnosti sú na veľmi zlej úrovni.“

Hoover súhlasí: „Nikdy nenadávajte. Nikdy. Dokonca ani vtedy, keď je pohovor na konci a s (budúcimi) kolegami si pripíjate. Aj keď ostatní nadávajú, nemusíte sa hneď pridať a držte sa hesla – žiadne nadávky.“

 „Budem sa rozvádzať / prechádzam ťažkým obdobím“

Kerr neodporúča hovoriť o svojich osobných či všeobecných problémoch. „Tu vtedy nastane tá hlavná otázka pre zamestnávateľa, či Vás Vaše problémy zasiahnú na toľko, že budete mať problém s koncentráciou a výkonnosťou práce.“

„Nemám na Vás žiadne otázky“

Ak sa Vás opýtajú, či máte nejaké ďalšie otázky, nikdy nepovedzte „nie“. „Vzbudí to dojem, že nie ste pripravení, alebo ešte horšie – že Vás práca a spoločnosť vôbec nezaujímajú“ hovorí Kerr.

FOTO: freedigitalphotos.net