X

Je to naozaj po každých 10 000 km? Päť mýtov o motorových olejoch

Close up photo of car mechanic or repairman is changing engine oil. Refueling and pouring oil into the engine motor car. Transmission and maintenance gear

Keď sa povie „výmenný interval motorového oleja“, väčšine vodičov napadne ikonická hodnota 10 000 km. Tento mýtus je v nás tak pevne zakorenený, že by si zaslúžil čestné miesto v učebniciach motoristiky. Pravda je ale oveľa komplexnejšia. Oleje a ich údržba sú oblasťou, kde sa stretáva veľmi veľa faktorov – a aj množstvo mýtov, ktoré by nebolo na škodu v dnešnej modernej dobe potvrdiť alebo vyvrátiť.

Olej by sa mal meniť každých 10 000 km

Kedysi bol tento údaj takmer dogmou. Dnes je to však iba orientačné číslo. Moderné syntetické oleje a technológie umožňujú podstatne dlhšie intervaly výmeny – 15, 20 či dokonca 30 000 kilometrov. Takéto čísla však platia len za ideálnych podmienok, ktoré väčšina vodičov nezažíva.

Jazdíte denne v mestskej premávke, trávite hodiny v zápchach alebo naopak prekonávate dlhé diaľničné trasy?

Štýl jazdy a typ vozidla určuje interval výmeny oleja.

Pri častých krátkych trasách alebo jazde v zápchach ho odborníci odporúčajú meniť už po 8 000 – 10 000 km. Naopak, diaľničné tempo môže interval predĺžiť na 15 000 km. Vymeniť olej minimálne raz ročne je dobré aj vtedy, ak potrebné kilometrové limity nedosiahnete.

Tmavý olej je špinavý a treba ho vymeniť

Vizuálna kontrola oleja je užitočná, no jeho tmavá farba vždy neznamená, že je „špinavý“. Práve naopak! Kvalitný motorový olej Žilina je formulovaný tak, aby rozptýlili malé častice, ktoré by sa inak usadzovali v motore. Pomáha ho tak udržiavať čistý a zabraňuje tvorbe nánosov.

Tmavší olej je známkou jeho čistiacej práce, nie dôvodom na paniku. Správny čas na výmenu teda určuje manuál vášho vozidla, nie farba oleja na mierke.

Usadeniny v oleji zlepšujú výkon motora

Toto je prekvapivo pravdivé! Moderné oleje obsahujú špeciálne aditíva – od inhibítorov korózie až po zložky zvyšujúce viskozitu. Tieto „usadeniny“ chránia kovové povrchy, čistia motor a zabraňujú jeho opotrebovaniu.

Použitie nesprávneho alebo nekvalitného oleja však môže spôsobiť pravý opak – pomerne veľké poškodenie motora. Preto sa oplatí investovať do osvedčených značiek a použiť na  výmenu aj správne Ryobi náradie, ktoré umožní precíznu manipuláciu bez zbytočných komplikácií.

Syntetický olej je len pre staršie autá

Syntetické oleje prinášajú pokročilé vlastnosti – od lepšej odolnosti voči extrémnym teplotám až po nižšiu spotrebu paliva. Avšak pri starších autách (najmä tých, ktoré majú viac ako 25 rokov) môže syntetický olej naraziť na problém netesnosti.

Staršie motory sú často navrhnuté pre minerálne alebo polosyntetické oleje. Syntetické druhy s obsahom esterov môžu byť na staré tesnenia agresívne, čo môže viesť k úniku. Preto sa vždy riaďte odporúčaniami v príručke vozidla a vyberte olej, ktorý rešpektuje jeho vek a špecifikácie.

Stačí dolievať, výmena nie je potrebná

Niektorí vodiči si myslia, že stačí len pravidelne dolievať olej a výmenu môžu preskočiť. Veľká chyba! Motorový olej postupne degraduje – stráca viskozitu, ochranné vlastnosti a schopnosť odolávať vysokým teplotám. Dolievanie teda nezabezpečí dostatočnú ochranu motora, lepšia je celá jeho výmena.

Pri jeho výmene ale nezabúdajte ani na olejový filter, ktorý zachytáva nečistoty doň vstupujúce počas jeho používania. Práve filtrácia je pre dlhú životnosť motora kritická.

Ako na správnu výmenu?

Ak sa rozhodnete meniť olej sami, nezabudnite na kvalitný motorový olej a správne náradie. Nájdite si odborníkov, ktorí ponúkajú produkty, zodpovedajúce najvyšším štandardom. Pri výmene používajte presné náradie – kľúče na filter, odmerky na správnu hladinu oleja či nádoby na ekologickú likvidáciu toho starého.

Zdroj obrázka:  My Ocean studio/adobe.stock.com